Vakaata kasvua ja uudistumista

Vuosikertomus ja tulevaisuuskatsaus 2022

Monialainen teknologiayhtiö -Turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija

Insta on turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija. Olemme edelläkävijä ja luotettava kumppani teollisuuden, puolustuksen, ohjelmistokonsultoinnin ja kyberturvallisuuden asiakkaillemme.

Toimitusjohtaja Niklas Mattsson

Toimitusjohtajan tervehdys

“Vuosi 2022 oli meille uudistumisen ja vahvan kannattavan kasvun vuosi, joka piti sisällään paljon onnistumisia haastavasta maailman tilanteesta huolimatta.  Erityisen tyytyväinen olen, että pystyimme lunastamaan lupauksemme asiakkaidemme suuntaan, vaikka koronakriisi, Ukrainan sota ja komponenttipula välillä venyttivät aikatauluja ja toivat kustannuspaineita. Erityiskiitos kuuluukin instalaisille, jotka venyivät vaikeassa tilanteessa äärirajoille. Loistavaa työtä ja sitoutuneisuutta.”

Instan vuosi 2022 - Uudistumista ja vakaata kasvua

• 153,4 M€  Liikevaihto 153,4 M€ Liikevaihto
  • 7% liikevaihdon kasvu 7% liikevaihdon kasvu
  • 44% kyberturvapalveluiden ennätyksellinen myynnin kasvu 44% kyberturvapalveluiden ennätyksellinen myynnin kasvu
  • Henkilöstön määrä kasvoi - nyt 1 150 instalaista Henkilöstön määrä kasvoi - nyt 1 150 instalaista
  • Ennätysvuosi sähkökeskusten toimituksissa  Ennätysvuosi sähkökeskusten toimituksissa
  • Digitalisaatiopalveluiden ja data-alustan kehittäminen toi uusia asiakkuuksia Digitalisaatiopalveluiden ja data-alustan kehittäminen toi uusia asiakkuuksia
  • ISO 14001 Ympäristöhallinnan sertifikaatti ISO 14001 Ympäristöhallinnan sertifikaatti
  • Strateginen kumppanuus Puolustusvoimien kanssa Strateginen kumppanuus Puolustusvoimien kanssa
  • F-35-hävittäjäkaluston avioniikan huoltopalveluiden tuottaja tulevaisuudessa F-35-hävittäjäkaluston avioniikan huoltopalveluiden tuottaja tulevaisuudessa

Instan avainluvut 2022

Insta-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli jälleen ennätyksellinen 153,4 M€. Liikevaihto kasvoi 7 % edelliseen tilikauteen verrattuna. Konsernin tilikauden liikevoitto oli 15,7 M€ ja nettotulos 12,0 M€. Konsernin maksuvalmius ja rahoitusasema ovat erinomaisella tasolla. Alkaneella tilikaudella liikevaihdon odotetaan kasvavan ja kannattavuuden säilyvän hyvällä tasolla.

Lataa Toimintakertomus (pdf - 1,7 Mb)
Liikevaihto
153,4M€
143.5 M€ (2021)
Liikevoitto
15,7M€
22,3 M€ (2021)
Tilikauden tulos
12,0M€
19,8 M€ (2021)
Omavaraisuusaste
60,8 % (2021)
Henkilöstömäärä
1 012 (2021)

Globaalit megatrendit

Globaalit muutosilmiöt vaikuttavat meihin monella tapaa – olipa kyse liiketoiminnasta tai ihmisten hyvinvoinnista. Teknologiaan liittyvissä tulevaisuusnäkemyksissä korostuu data ja sen varaan rakennetut palvelut. Installa seuraamme muutosilmiöitä tiiviisti ja yritämme löytää uusia ratkaisuita asiakkaidemme ongelmiin. Samalla pohdimme, mitä mahdollisuuksia uudet teknologiat voivat tarjota meille ja asiakkaillemme tulevaisuudessa.

Ilmastonmuutos ja vihreä siirtymä
    • Hupenevat resurssit ja hiilineutraalisuustavoitteet (hiilineutraalisuus vuoteen 2035 mennessä) muokkaavat teollisuuden tarpeita ja investointeja.
    • Vastuullisuus korostuu kaikessa toiminnassa.
    • Vahvat panostukset uusiutuvaan energiaan jatkuvat ja vihreää siirtymää tukevan infrastruktuurin rakentaminen nopeutuu mm. sähkön- ja lämmöntuotannossa.
    Yhä kiihtyvä teknologinen kehitys
    • Digitalisaatio, liikkuvuus, verkottuminen, data, tekoäly ja robotiikka muuttavat tapoja toimia ja luovat uusia mahdollisuuksia.
    • Tarve kyberturvallisuusratkaisuille kasvaa, koska järjestelmät ovat entistä enemmän verkottuneita ja kyberrikollisuus lisääntyy.
    • Vihreä siirtymä ja koronapandemia kiihdyttävät uuden teknologian käyttöönottoa teollisuudessa.
    Geopoliittinen epävakaus
    • Epävakaa tilanne ja Ukrainan sota vaikuttaa puolustusalaan monella tavalla. Euroopassa lisärahoitusta ohjataan erityisesti materiaalihankintoihin ja valmiuden nostoon.
    • Kysyntä kansainvälisillä puolustusteknologiamarkkinoilla on kasvussa.
    • NATO-jäsenyys muokkaa suomalaisen puolustusteollisuuden markkinaa ja luo uusia mahdollisuuksia.

Tutkimus ja tuotekehitys - edelläkävijä myös tulevaisuudessa

Insta auttaa asiakkaitaan menestymään nyt ja tulevaisuudessa. Tämä vaatii vahvaa osaamista ja pitkäjänteistä tutkimus- ja kehitystyötä, jota olemme tehneet jo yli 60 vuoden ajan. Omien ja suoraan asiakkaille tehtävien kehitysprojektien lisäksi olemme monipuolisesti mukana yhteistyössä tutkimuslaitosten ja muiden yritysten kanssa sekä kotimaisissa että kansainvälisissä projekteissa.

Strategiamme 2023-2026

Kannattava kasvu ja tavoite: Turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija

Instan tavoite on auttaa ja tukea asiakkaitamme verkottuneessa ja yhä nopeammin digitalisoituvassa maailmassa. Etsimme yhdessä ratkaisuja yhteiskunnan vakauden turvaamiseen, kilpailukyvyn kehittämiseen ja vihreän siirtymän toteuttamiseen. Strateginen tahtotilamme on olla asiakkaillemme ja sidosryhmillemme turvallisen ja kestävän tulevaisuuden ratkaisija nyt ja tulevaisuudessa.

Kattavia palveluita teollisuuteen

Insta on täyden palvelun teollisuuden automaation, sähköistyksen ja digitaalisten ratkaisuiden toimittaja. Vahvuutemme on koko arvoketjun hallinta omalla kokonaistoimitus-, suunnittelu-, keskusvalmistus-, asennus- ja elinkaariosaamisella.

• Asiakastyytyväisyys huipputasolla
    Asiakastyytyväisyys huipputasolla
    Sitoutunut ja asiakkaidemme toiminnan ja prosessit tunteva osaava henkilöstö.
  • Huipputeknologiaa ja automaatiota
    Huipputeknologiaa ja automaatiota
    Atrian siipikarjaleikkaamon automatisoinnin toimitus - uusi leikkaamo on Atrian historian suurin investointi.
  • Tukemassa energiatehokkuutta ja vihreää siirtymää
    Asiakastarinat Teollisuus
    Tukemassa energiatehokkuutta ja vihreää siirtymää
    Mukana toteuttamassa Helen Oy:n lämpöpumppulaitoksen mittavia hankkeita, jotka tukevat Helenin matkaa kohti hiilineutraalia energiantuotantoa.
  • Asennusliiketoiminnan kaikkien aikojen suurin yksittäinen tilaus
    Asiakastarinat Teollisuus
    Asennusliiketoiminnan kaikkien aikojen suurin yksittäinen tilaus
    Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaan instrumentointiurakka jatkuu pitkälle vuoteen 2023.
  • Vahvaa kasvua
    Vahvaa kasvua
    Teollisuusautomaation liikevaihto kasvoi 8 %. Ennätysvuosi valmistusliiketoiminnan sähkö- ja automaatiokeskusten toimituksissa ja liikevaihdossa.
  • Insta – kriittisen infran vakaa toimija ja varmistaja
    Näkemys Teollisuus
    Insta – kriittisen infran vakaa toimija ja varmistaja
    Turvallisen digitalisaation asiantuntijaorganisaationa Insta osallistuu turvakriittisten yritysten toiminnan varmistamiseen monin tavoin.
  • Intohimosta luontoon ja parempiin prosesseihin
    Uratarina Teollisuus
    Intohimosta luontoon ja parempiin prosesseihin
    "Projektimme ovat monipuolisia. Olen päässyt tekemään muun muassa sähkömoottorikäyttöjä, putkien saattolämmityksiä ja nikkelisähköuunin prosessisähköistystä.
  • Datalla johtaminen
    Tuotteet & palvelut Teollisuus
    Datalla johtaminen
    Data-alustan vahva hyödyntäminen luo uusia mahdollisuuksia teollisuusasiakkaillemme datapohjaiseen johtamiseen ja digitalisaation kiihdyttämiseen.
  • Kehittyviä ohjelmistoja ja tuotteita
    Tuotteet & palvelut Teollisuus
    Kehittyviä ohjelmistoja ja tuotteita
    Jatkuvasti kehittyvän kokonaisuuden ohjelmistot ja tuotteet, jotka tukevat asiakasta tehtaan tuottavuuden ja muiden avaintekijöiden seurannassa ja ylläpidossa.
  • Insta mukana modernisoimassa Orionin tuotannon laitteita
    Uutinen Teollisuus
    Insta mukana modernisoimassa Orionin tuotannon laitteita
    Insta on solminut toimitussopimukset Orionin Turun tehtaan tablettituotannon konttipesukoneen ja Espoon tehtaan tablettituotannon pesukeskuksen ohjausjärjestelmien modernisoinneista.
  • Reissuhommista ryhmäpäälliköksi
    Reissuhommista ryhmäpäälliköksi
    Vapaus suunnitella oman työn tekemiset ja menemiset ovat automaatiosuunnittelun elintarvike- ja kemiayksikön ryhmäpäällikkönä työskentelevän Antin mielestä parasta Installa.
  • Oivallukset ja oppiminen arjen energialähteinä
    Uratarina Teollisuus
    Oivallukset ja oppiminen arjen energialähteinä
    Energiateollisuuden elinkaaripalvelujen asiakkuuspäällikkö Risto Stenfors on työskennellyt Installa yli 10 vuotta.

Laaja-alainen kyberturvakumppani

Insta on yksi Suomen merkittävimmistä kyberturvakumppaneista. Tarjoamme laaja-alaisesti kyberturvapalveluita konsultoinnista kyberhyökkäysten torjuntaan ja verkkoturvasta henkilöiden ja laitteiden turvalliseen digitaaliseen identiteettiin. Palveluihimme, tuotteisiimme ja kattavaan kansainväliseen kumppaniverkostoomme luottavat suuryritykset ja julkisen sektorin organisaatiot niin kotimaassa kuin maailmalla.

• Kyberturvaa 24/7
    Tuotteet & palvelut Kyber
    Kyberturvaa 24/7
    Instan SOC-toiminta laajeni - pystymme nyt valvomaan asiakkaidemme kyberturvallisuutta ympärivuorokautisesti.
  • Turvallista tiedonsiirtoa
    Uutinen Kyber
    Turvallista tiedonsiirtoa
    Insta Yhdyskäytävä on Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen hyväksymä tuote, jota voidaan käyttää tiedonsiirtoon eri turvallisuusluokkien verkkojen välillä - TLII asti.
  • Mielenkiintoisia työmahdollisuuksia uusille instalaisille
    Uratarina Kyber
    Mielenkiintoisia työmahdollisuuksia uusille instalaisille
    Onnistuimme rekrytoimaan uusia osaavia asiantuntijoita täydentämään monipuolista joukkoamme. Yhteensä yli 60 uutta työntekijää.
  • Tuotteet ja palvelut - kattavaa tuotekehitystä
    Tuotteet & palvelut Kyber
    Tuotteet ja palvelut - kattavaa tuotekehitystä
    Insta Certifierin seuraavan sukupolven versio ja verkkoturvallisuusratkaisujen TL II -tason tuotteet sekä digitaalisten avainten hallinta- ja sovellusten sekä lisenssien allekirjoituspalvelut.
  • Sertifioitua laatua
    Uutinen Kyber
    Sertifioitua laatua
    ISO 27001 -sertifioitua kyber- ja tietoturvaa jo 20 vuotta. #WebTrust-sertifikaatti .
  • Kiinnostus käytännön kyberiin vei upseerista konsultiksi
    Uratarina Kyber
    Kiinnostus käytännön kyberiin vei upseerista konsultiksi
    Senior Cyber Consultant Ville Rantamäki kulki pitkän ja polveilevan polun nykyiseen työhönsä sotilasuran kautta.
  • Kyberresilienssi on yhteinen asia
    Näkemys Kyber
    Kyberresilienssi on yhteinen asia
    Muuttuneessa turvallisuusympäristössä kyberresilienssin ylläpitäminen ja kehittäminen on tärkeämpää kuin koskaan.
  • Kyberturvallisuuden säilyttäminen edellyttää järjestelmien uudelleen arviointia
    Näkemys Kyber
    Kyberturvallisuuden säilyttäminen edellyttää järjestelmien uudelleen arviointia
    Tulevaisuuden kyberturvallisuus ja digitaalinen luottamus perustuvat kvanttikestävään kryptologiaan.

Ketterää ohjelmistokehitystä ja digitalisaatiota

Insta tarjoaa ketteriä ja kattavia ohjelmistokonsultointipalveluita. Vahva osaamisemme auttaa asiakkaitamme uudistumaan, kehittymään ja luomaan ainutlaatuista asiakaskokemusta yhä verkottuneemmassa maailmassa.

Erottaudumme asiantuntemuksella, jossa korostuu vahva teollisen ympäristön ymmärrys, tietoturva, kokemus kriittisten järjestelmien

• Strategiset kumppanuudet ja liikkuvat työkoneet
    Uutinen Digital
    Strategiset kumppanuudet ja liikkuvat työkoneet
    Uudet asiakashankkeet liikkuvien työkoneiden -toimialalla muodostavat perustan pitkäjänteisille kumppanuuksille.
  • Lisää huippuosaajia
    Lisää huippuosaajia
    Onnistuimme rekrytoimaan uusia osaajia täydentämään monipuolista joukkoamme. Työtyytyväisyytemme on ennätystasolla.
  • Teollinen ohjelmistokehitys
    Tuotteet & palvelut Digital
    Teollinen ohjelmistokehitys
    Meillä on pitkä ja laaja kokemus vaativista teollisuuden ohjelmistohankkeista ja tietoturvakriittisestä kehityksestä.
  • Hyvällä designilla parempaa liiketoimintaa
    Hyvällä designilla parempaa liiketoimintaa
    Hyvä design varmistaa, että ratkaisu menestyy: sen käyttö on helppoa ja intuitiivista ja se vastaa oikeisiin ongelmiin myös liiketaloudellisesti.
  • Tekoäly ja data-analytiikka
    Tuotteet & palvelut Digital
    Tekoäly ja data-analytiikka
    Teollisuudessa datakeskeiset ratkaisut ja tekoäly mahdollistavat tuotannon ja laadun optimoinnin, virhetilanteiden ennakoinnin ja turvallisuuden parantamisen.
  • Data-alusta mahdollistaa tietopohjaisen kehittämisen
    Asiakastarinat Digital
    Data-alusta mahdollistaa tietopohjaisen kehittämisen
    Insta toimitti kokonaisvaltaisia energiaratkaisuja tarjoavalle Loimualle Microsoft Azure -pohjaisen data-alustan, johon voidaan joustavasti koota erilaista järjestelmien tuottamaa dataa.
  • Uraauurtava työkalu mallintaa Sandvikin sähkökäyttöiset koneet, vahvistaa yhteistä visiota ja helpottaa viestintää.
    Asiakastarinat Digital
    Insta kehitti helppokäyttöisen työkalun, joka mallintaa kaivosten sähkökäyttöiset koneet ja laitteet uudenlaisella tavalla.
  • Maksimoi datasi hyöty älykkään data-alustan avulla
    Näkemys Digital
    Maksimoi datasi hyöty älykkään data-alustan avulla
    Kuinka kerätään useista lähteistä peräisin oleva informaatio keskitetyksi kokonaisuudeksi ja valjastetaan se suunnitelmallisesti liiketoiminnan hyväksi?.

Huippuosaamista, tiivistä yhteistyötä ja Naton tuomia mahdollisuuksia

Insta on verkottuneen puolustuksen ratkaisujen ja palveluiden edelläkävijä, älykkäiden johtamisjärjestelmien toimittaja ja huoltovarmuuskriittisten elinkaaren tukipalveluiden tuottaja. Puolustusvoimien pitkäaikaisena strategisena kumppanina olemme huoltovarmuusketjun tärkeä toimija ja teollisen omavaraisuuden turvaaja.

• Yhteistyö vahvistaa suorituskykyä
    Yhteistyö vahvistaa suorituskykyä
    Tiivis kumppanuus ja työskentely yhdessä Puolustusvoimien kanssa jatkui suunnitellusti. #F-35 #Avioniikanhuolto.
  • Henkilöstömme puolustusteknologinen ohjelmisto-osaaminen on huippuluokkaa
    Uutinen Puolustus
    Henkilöstömme puolustusteknologinen ohjelmisto-osaaminen on huippuluokkaa
    Huipputeknologiaosaamista kansainvälisille puolustusteknologiamarkkinoille sekä ainutlaatuisia työtehtäviä.
  • Vahvaa kasvua
    Vahvaa kasvua
    Puolustusliiketoiminnan liikevaihto ja tulos kehittyivät odotetusti.
  • Kansainvälisesti yhteensopivat järjestelmät
    Tuotteet & palvelut Puolustus
    Kansainvälisesti yhteensopivat järjestelmät
    Esimerkkeinä Insta SafeLink -salainpalvelu ja sotilasympäristöihin suunnattu turvallinen CDS-yhdyskäytäväratkaisu.
  • Insta Blue Aware™ -tilannekuvajärjestelmä
    Tuotteet & palvelut Puolustus
    Insta Blue Aware™ -tilannekuvajärjestelmä
    Insta Blue Aware™ -tilannekuvajärjestelmää on käytetty menestyksekkäästi Tampereen kaupunkiturvallisuuden SURE-hankkeessa ja tapahtumisssa kuten jääkiekon MM-kisoissa, Ruisrockissa ja Särkänniemessä.
  • Insta valjastaa digitaalisen teknologian turvallisen yhteiskunnan hyväksi
    Näkemys Puolustus
    Insta valjastaa digitaalisen teknologian turvallisen yhteiskunnan hyväksi
    Miten vastataan kasvaviin kaupunkiturvallisuuden haasteisiin?.
  • Asiakaslähtöistä kehittämistyötä
    Näkemys Puolustus
    Asiakaslähtöistä kehittämistyötä
    Vahva asiakasymmärrys pohjana kehitykselle.
  • Koodaajasta kansainvälisen puolustusyhteisön jäseneksi
    Uratarina Puolustus
    Koodaajasta kansainvälisen puolustusyhteisön jäseneksi
    Software Architect Jussi Palola on työskennellyt Installa vuodesta 2007.
  • Turvallisuuskriittisessä työssä tukeudutaan tiimiin
    Uratarina Puolustus
    Turvallisuuskriittisessä työssä tukeudutaan tiimiin
    Turvallisuuskriittisessä liiketoimintaympäristössä Marialla on sopivasti joustoa, jolloin myös koodaamiselle ja tärkeälle esihenkilötyölle jää aikaa.
  • Insta tukee Puolustusvoimien suorituskyvyn rakentamista HX-hävittäjähankkeessa
    Insta tukee Puolustusvoimien suorituskyvyn rakentamista HX-hävittäjähankkeessa
    Puolustusvoimien strategisena kumppanina Insta tukee Puolustusvoimien suorituskyvyn kehittämistä ja rakentamista yli järjestelmien elinkaaren.
  • Insta mukana Digital Defence ekosysteemissä
    Insta mukana Digital Defence ekosysteemissä
    Insta on vahvasti mukana uudessa suomalaisessa puolustussektorin Digital Defence Ecosystem (DDE) -verkostossa.

Vahvistamme ja kehitämme asiakkaidemme kilpailukykyä

Insta on monialainen teknologiayritys, joka vahvistaa ja kiihdyttää asiakkaidemme ja kumppaniemme kilpailukykyä. Menestystekijämme on aito ja syvällinen asiakasymmärrys, johon liittyy jatkuvasti kehittyvä palvelu- ja tuotevalikoima sekä osaava henkilöstö.

Yhteisöllinen ja paras paikka tehdä merkityksellistä työtä

Installa nautimme hyvästä ja kannustavasta työilmapiiristä. Henkilöstömme yhteishenki sekä perheyhtiön ketterä ja joustava toimintatapa höystettynä avoimella ja rohkealla kommunikaatiolla muodostavat erinomaisen työpaikan elementit.

Vastuullisuus – Yhdessä kohti kestävämpää tulevaisuutta

Vastuullisuuden merkitys kasvaa vuosi vuodelta. Suomalaisena perheyrityksenä vastuullisuus on luonnollinen osa arvojamme ja liiketoimintamme kannattavuuden ja jatkuvuuden perusta – luomme vastuullisempaa yhteiskuntaa ratkaisuidemme ja palveluidemme kautta. Perheyhtiöömme on lupa luottaa myös siinä, että teemme osamme pitääksemme maailman hyvänä paikkana elää.